Manuál pre dobrý a kvalitný spánok

Manuál pre dobrý a kvalitný spánok

Lucia Plasa Streda 22. 06. 2022 Novinky

Nepodceňujte silu spánku. V prvom rade je dôležité uvedomiť si, že zdravý životný štýl zahŕňa aj dobrý a kvalitný spánok. Prečo by sme mali mať dostatok spánku? Čo ovplyvňuje kvalitu spánku? Patria mobily a iná elektronika do spálne? Pomôže skvalitniť spánok práve anatomický vankúš alebo umenie Feng Shui? Manuál ako sa vyspať doružova a čo zlepší kvalitu spánku, to všetko sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.

 

dobrý a kvalitný spánok dvojice v manželskej posteli

 

Spálňa slúži na spanie a milostné hrátky

Venujte dostatok času zariaďovaniu vašej intímnej a relaxačnej zóny. Spálňa nie je skladisko ani kancelária či posilňovňa. Spálňa predstavuje vyčlenený priestor v interiéri pre relaxáciu, snívanie a samozrejme aj pre intímne chvíle s partnerom. V spálni by sa nemal nachádzať počítač, televízor a už vonkoncom nie mobil. Naopak odporúčame vám zamerať sa na kvalitu postele, matraca a vankúša.

 

spálňa, žena v posteli pije kávu spálňa s dreveným obkladom, modrým obrazom

 

Nemáte ešte spánkový rituál?

Deti sú vhodný príklad pre pochopenie "spánkového" rituálu. Spomínate si ešte, keď vám mama pred spaním čítala rozprávku a potom vás uložila do postele? Bol to každodenný rituál, ktorý pre vás znamenal, že sa o chvíľu ponoríte do ríše snov. Rituály pred spaním signalizujú mozgu, že je čas spánku. Pripravia vaše telo aj myseľ na sladký a dobrý spánok. Vypite pred spaním pohár teplého mlieka, pustite si obľúbenú relaxačnú hudbu alebo si zameditujte. Máte vlastný spánkový rituál?

 

mama a dcéra v posteli si čítajú rozprávku na dobrú noc

 

Uvoľnená atmosféra je kľúčová

Obklopte sa v spálni vecami, ktoré vám pred spánkom pomôžu uvoľniť sa. Obrazy na stene s prírodnou tematikou prinesú do spálne relaxačný, až zenový charakter. Vyskúšajte obrazy do spálne s motívom lesa, piesočnatých pláži, abstraktných kvetov alebo s motívom Feng Shui. Vyhýbajte sa obrazom s rozbúreným morom, vodopádmi alebo s rozzúrenými šelmami. V spálni vynikne aj obraz stromu života alebo populárna mandala. 

 

spálňa, obraz nad čelom postele, obraz žiarivý západ slnka pri mori spálňa s fialovými doplnkami, obraz romantická dekorácia vo vintage štýle

 

Navodiť príjemnú atmosféru v spálni pomôže aj obľúbený motív na posteľnej bielizni alebo tapeta s listami, prírodou, kvetmi, prípadne so zenovým prvkom. Odporúčame, aby všetky izbové dekorácie boli v jemných zemitých farbách. Krikľavé farby majú do spálne vstup zakázaný. 

 

Overené tipy pre zdravý a dobrý spánok

Dĺžka spánku je u každého iná. Optimálna dĺžka spánku u dospelého človeka je 7 až 9 hodín. U detí je to viac. Školáci by mali spať aspoň 9 hodín a predškoláci 10 až 13 hodín. Pokiaľ sa túžite skutočne vyspať do ružova, mali by ste si pred spaním pripraviť optimálne prostredie. Skúste sa riadiť nasledujúcimi radami:

  • Čerstvý vzduch v spálni nesmie chýbať. Izbu pred spaním dostatočne vyvetrajte.
  • Ideálna teplota izby je od 17 do 20 stupňov.
  • Vlhkosť by sa pri izbovej teplote 20 stupňov mala pohybovať v rozpätí medzi 40 % až 60 %. Nikdy by nemala klesnúť pod 30 %, alebo naopak vystúpiť nad 80 %.
  • V spálni sa vyhýbajte osvetleniu s modrým svetlom a radšej si posvieťte tlmeným žltým teplým svetlom. 
  • Minimálne 2 hodiny pred spaním sa držte od chladničky ďalej. Pre dobrý spánok je dôležité, aby ste nemali zaťažený žalúdok ťažko stráviteľným jedlom. 
  • Aspoň hodinu pred uložením sa do postele, nepozerajte televízor. Zákaz elektroniky sa vzťahuje aj na smart mobily, tablety či počítač. Aj čítanie správ v telefóne alebo pozeranie filmu z tabletu pôsobia pred spaním rušivo a dokonca až stresovo.

 

Kvety a lepší spánok?

Kvety a exotická zeleň do spálne jednoznačne patria. Existujú izbové rastliny, ktoré aj v noci produkujú kyslík, ba dokonca filtrujú a čistia vzduch. Čistý vzduch dobrému spánku len prospeje. Preto neváhajte s kúpou nasledovných rastlín:

  • nenáročný svokrin jazyk, 
  • brečtan,
  • palma areca.

 

izbové rastliny 

 

Pozor na kvety s výraznou vôňou! Oblúkom sa v spálni vyhýbajte príliš výrazným a aromatickým kvetom. Aj keď sa aromaterapia pred spánkom odporúča, výrazné vône kvetov narúšajú pokojný spánok. Ak si zariaďujete spálňu podľa Feng Shui filozofie, odstráňte zo spálne umelé, sušené a všetky "pichľavé" kvety.

 

Dávajte si pozor, čo pred spaním zjete a vypijete

Vedeli ste, že existujú potraviny a nápoje, ktoré vám pomôžu dobre sa vyspať? Zabudnite na "chémiu"  v podobe tabletiek na spánok a vyskúšajte prírodnú cestu. Nasledovné cenovo dostupné potraviny, vám pomôžu skvelo sa vyspať:

  • Stačí hrsť mandlí alebo vlašských orechov pred spaním. Mandle a vlašské orechy okrem mnohých iných benefitov pre ľudský organizmus, sú prirodzeným zdrojom melatonínu. Melatonín je hormón, ktorý signalizuje telu, aby sa pripravilo na sladký a dobrý spánok. Pomáha zlepšiť kvalitu aj hĺbku spánku.
  • Zázračný harmančekový čaj je dobrý na úzkosť, depresie, lepší imunitný systém, zdravšiu pokožku a samozrejme napomáha zlepšiť kvalitu spánku.
  • Banány obsahujúce tryptofán, sacharidy a melatonín predstavujú ideálny nástroj v boji proti nespavosti. 
  • Konzumácia kiwi pred spaním, je pre vysoký obsah sérotonínu a antioxidantov taktiež prospešná pre spánok.
  • Višne alebo višňový džús opäť obsahujú melatonín, vďaka čomu vás dokonale pripravia na dobrý nočný spánok. 
  • Ovsené vločky alebo biela ryža urýchľujú proces zaspávania a zlepšujú kvalitu spánku, pre ich vyššiu koncentráciu sacharidov a vlákniny. 
  • Vhodné sú dokonca aj vajcia, pre ich vysoký obsah melatonínu.

 

hrsť mandlí kiwi, nápoj z kiwi

 

Pred spaním sa vyhýbajte stresu, kofeínu a alkoholu. Vyraďte čokoládu, pikantné a kyslé jedlá, ktoré môžu spôsobiť pálenie záhy. A čo pomáha na spánok vám? Dajte nám vedieť.



Doprava zdarma

nad 89€

Rýchle dodanie

do pár dní u Vás

Široký sortiment

tapiet a dekorácii